Wednesday, January 20, 2010

Teknik Menggulung Kertas Untuk Membuat Straw Anyaman



Langkah #1:  
Kedudukan lidi penggulung adalah disebelah bucu kanan bawah dan 80 darjah ke kanan. (Jika anda kidal, lidi penggulung adalah di sebelah bucu kiri bawah dan 80 darjah ke kiri.)



Langkah #2:
Gunakan jari telunjuk & jari tengah kiri dan kanan. Lipat sedikit bucu kertas (separuh dari lilitan  lidi penggulung) sekadar untuk menggerakkan lidi  menggulung kertas. - (Foto #1)

Langkah #3: 
Perlahan-lahan gerakan jari-jari kanan & kiri sebanyak 6 atau 7 pusingan dan berhenti. Tahan straw dengan jari kiri dan keluarkan lidi penggulung. Kemudian, dengan jari kiri masih lagi menahan straw, gerakan gulungan straw dengan jari kanan sebanyak 2 pusingan dan berhenti sekejap ('pause').  - (Foto #2)

Langkah #4:
Serentak kedua-dua belah jari, teruskan menggulung lurus ke depan dan pastikan bucu kanan atas berkedudukan di tengah straw. - (Foto #3)




Langkah #5: 
Sapu gam pada bucu kertas, lekatkan dengan kemas dengan memutar-mutarkan straw. Hasilnya, satu straw yang berhujung runcing dan besar di pangkalnya. Gulung kertas  untuk hasilkan straw sebanyak 21 batang. -  (Foto #4, #5 dan #6)

Langkah #6: 
Akhir sekali adalah menguji straw. Sambungkan dua staw dengan memasukkan hujung runcing 1 straw ke bahagian pangkal (besar) straw yang satu lagi. Masukkan seberapa dalam yang boleh dan                     kemaskan dengan memutar-mutar straw (skrew). - (Foto # 7)




Teknik asas menggulung straw ini adalah penting kerana penghasilan straw yang tidak menepati prosesnya akan menyebabkan kesulitan proses menganyam (sambungan straw tidak dapat dilakukan dengan sempurna).

Ok, selamat mencuba. Kita akan beralih ke pelajaran seterusnya iaitu menyediakan 'Taja'/Tapak kraf ...........

Sumber Rujukan : Seni Kraftangan Surat Khabar Lama Edisi A - ROZAZ CRAFTS   


No comments:

Post a Comment