Thursday, January 21, 2010

Membuat Taja/Tapak Kraf



Langkah #1: 
Sambungkan 2 straw dan buat 6 set. Susun sama rata kemudian sapukan gam lilin panas (hot glue). Tanpa menggunakan 'pistol' gam panas, anda boleh juga bakar 'hot glue stick' menggunakan api lilin (3 atau 4 saat) dan sapukan(berhati-hati, gam lilin panas boleh melecurkan kulit tangan anda) di tengah-tengah susunan straw (Rajah 1).

Langkah #2:
Tiga susunan straw lainnya dilekatkan  bersilang di tengah-tengah susunan 3 straw sebelumnya sama tengah (Rajah 2).




Langkah #4:
Lekatkan 1 straw di tengah-tengah menghala ke arah Barat Laut (tiang tambahan) dan satu staw lagi menghala ke arah Timur Laut (straw anyaman) . - (Rajah 3)

Nota: Tidak kira saiz kraf yang ingin dihasilkan, tiang-tiang Taja/Tapak kraf mestilah dalam bilangan ganjil, kerana jika ia genap, lingkaran anyaman tidak akan bersilang sebaliknya bertemu bila anyaman lengkap satu pusingan 

Langkah #5:
Renggangkan semua tiang-tiang tapak kraf dan pastikan sudut-sudut antara tiang adalah sama besar. Jumlah bilangan tiang adalah 11 dan satu adalah digunakan untuk anyaman. (Rajah 4)

Proses-proses menyediakan Taja/Tapak kraf selesai. Seterusnya adalah proses menganyam tapak dan dinding kraf ............................


Sumber rujukan : Seni Kraftangan Surat Khabar Lama Edisi A  Rozaz Crafts.





No comments:

Post a Comment