Tuesday, January 19, 2010

Teknik Asas Seni Kraftangan Kertas Akhbar Lama


Assalamualaikum & Selamat Sejahtera.

Bapak-bapak, ibu-ibu, kakak-kakak, abang-abang & adik-adik yang berminat belajar macamana cara-cara nak buat kraftangan dari kertas surat khabar lama.

Mungkin sebahagian dari anda hanya berminat untuk jadikannya satu hobi dan yang lainnya pula belajar mahirkan diri untuk menjadi seorang pengusaha kraftangan. Tak kiralah apa pun tujuannya, yang penting sekali adalah MINAT nak belajar. Ada sesetengah orang minat juga, tapi sekadar melihat 'je', tak minat untuk memiliki (membeli) kraftangan pun.

Untuk berjaya dalam apa juga bidang yang ingin diceburi, ciri-ciri atau kriteria-kriteria berikut perlu ada pada diri seseorang itu:

  • Minat yang mendalam.
  • Kesungguhan
  • Kesabaran.
  • Tekun
  • Tidak mudah putus asa.
Kalau dulu, bidang anyaman (rotan & buluh) ini sinonim dengan golongan orang-orang cacat penglihatan (lelaki & wanita). Kalau kita perhatikan dan pandang dengan mendalam, kita akan rasa kagum dengan kelebihan seni yang Tuhan beri kepada golongan ini - buta mata tapi dapat menghasilkan kraftangan yang cukup cantik, kemas dan mempunyai nilai seni yang tak ternilai!

Ada pula yang beranggapan kerja seni menganyam kraf ini hanya sesuai untuk kaum wanita, sebenarnya anggapan tersebut tidak tepat dan rasional. Sebagai bandingannya, dahulu kerja memasak selalu dikaitkan dengan kaum hawa, hakikatnya hari ini terlalu ramai kaum adam yang menjadi 'Chef' di hotel-hotel seluruh dunia. Seni Anyaman Kraftangan ini adalah 'universal', untuk semua jantina dan pelbagai peringkat umur. Hakikatnya ramai lelaki dan wanita (suami-isteri) kini yang menjadi usahawan kraftangan surat khabar lama di seluruh Malaysia.

Sebelum dipaparkan teknik-teknik asas membuat kraftangan kertas surat khabar lama, saya (Azrai) ingin melontarkan dua perkara untuk anda pilih:

  1. Kumpul sebanyak-banyak surat khabar lama dan jualkannya ke pusat kitar semula dengan harga RM00.20 se-kilo gram. ..... atau,
  2. Proses dan tukarkan 1 kilo gram surat khabar lama menjadi sebuah kraftangan dan dijual dengan harga RM20.00
Yang mana satu menjadi pilihan anda?

Jika 1. adalah jawapan anda.....................anda memang bijak, dapat juga duit, kan?

Jika 2. pilihan anda............... anda bukan saja bijak, malah anda adalah seorang yang KREATIF dan pengusaha kraftangan surat khabar lama yang mendapat pulangan serta keuntungan yang lumayan!! Jadi, JOM kita belajar buat kraftangan surat lama.....................................











1 comment:

  1. da lame cari kaedah nak wat nie,tp baru skrg jumpe...kalo kat youtube ade x?untuk memudahkan lg cara nak blajar terutama cara nak melipat surat kabar 2....thankz a lot yea...

    ReplyDelete